سالهاست که تقریبا هیچ برندی مثل ایرانسل این حجم از کمپینهای متعدد را به موازات هم در رسانههای مختلف لانچ نکرده است. از تلویزیون گرفته تا رسانههای محیطی و شبکههای اجتماعی، ایرانسل دایما درحال پروموت خدمات و محصولات خود بوده و در عین یکپارچگی بصری حساب شده توانسته با دقتی مثالزدنی از درهمآمیختگی پیامهای خود جلوگیری کند.
با این حال گاهی این نگرانی پیش میآید که چگونه برندهای بزرگ میتوانند این حجم از محصولات تبلیغاتی را بدون افتادن در دام تکرار فرم و محتوا به صورت متداوم عرضه کنند؟ اتفاقی که تا همین چند وقت پیش داشت برای ایرانسل هم اتفاق میافتاد و یونیفرمهای یکسان و فاقد تنوع در آگهیهای محیطی و نیز آگهیهای تلویزیونی با ساختارهایی مشابه، خلاقیت این آگهیها را در حداقل رسانده بود. مشکلی که مدتی است به نظر میرسد ایرانسل بر ان فائق آمده و حالا دوباره شاهد خروجیهایی خلاق و جذاب و همچنان موفق در رساندن پیام به مخاطب هستیم.
نمونهی اخیر این آگهیها، ویدیوی کمپین پاییزی ایرانسل است که توسط آژانس آدرس ساخته شده. در همین رابطه ایرانادز گفتوگویی با سهند مشاور کارگردان این آگهی انجام داده است.
1-بریف ایرانسل چه بود؟
آژانس آدرس مدتی است که در کنار برند ایرانسل حضور دارد. ما بعضی وقتها پیشنهاداتی به عنوان تولید محتوای برندینگ از جنس ویدیو و یا تصویر برایشان داریم. در جدول زمانی، ما شروع پاییز را داشتیم و باید دنبال یک ایده میگشتیم که در شبکههای اجتماعی خوب دیده شود و برای مخاطبان هم جذاب باشد. پس به دنبال ترندهای جهانی گشتیم که در شبکه های اجتماعی پر بازدید هستند.
یکی از پر بازدیدترین ترندها تهیه غذا است که هزاران اینفلوئنسر و صفحهی جهانی روی آن کار میکنند. همین الان هم خیلی از برندهای ایرانی که تولید کننده محصولات FMCG در حوزه مواد غذاییاند هر روز دستور آشپزیهایی تولید میکنند اتفاقا بسیاری از آنها با تکنیک استاپ موشن تولید میشود. ما هم سعی کردیم تا این ترند را به نحوی به ایرانسل مرتبط کنیم با کمی شوخی، به جای تولید یک غذای واقعی یک دستور تهیه از جنس ایرانسل تهیه کنیم.
2- چرا از تکنیک استاپ موشن استفاده کردید؟
تکنیک استاپ موشن وقتی انتخاب شد که فهمیدیم خیلی از نمونههای جهانی دستور آشپزی که البته اجرایی ساده دارند، با این تکنیک ساخته میشوند و جنس تصویرشان هم برای کمپین دیجیتال توجه را جلب میکند. من به عنوان کارگردان یاد یک گروهی افتادم که در یوتیوب کارهای آنها را دیده بودیم و کارهای شبیه به این موضوع را ساخته بودند. تکنیک استاپ موشنشان فوق العاده بود. این گروه امریکایی که PES نام دارد در سال ۲۰۱۳ برای این تکنیک نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن کوتاه شدند.
پس از مطرح شدن این گروه صدها گروه دیگر تکنیک آنها را دنبال کردند و نمونههایی ساختند که البته همه با ایدههای متفاوت ساخته شدهاند. حالا ما یک بریف داشتیم که میشد با همین نوع استاپ موشن آن را تولید کرد و به نظر بهترین انتخاب هم بود.
بهترین قسمت تکنیک آنها این بود که به جز اینکه تکنیک استاپ موشن آنها بسیار نرم و تمیز بود، محصولاتی را که انتخاب میکردند و تبدیلهایی را که در نظر میگرفتند بسیار زیبا اصطلاحا به هم میچسبید. برای مثال با برش یک توپ فوتبال به تاسهای کوچک میرسیدند که از لحاظ فرم شباهت دارند و به صورت فانتزی طبیعت را تداعی میکنند.
3- درباره روند ایده پردازی و تولید توضیح دهید.
بعد از رسیدن به تکنیک استاپ موشن بود که ایده را با قرار دادن المانهای مختلف در آن با الهام از همین تکنیک طراحی کردیم. بریدن چوبهای کوچک به ما صندلی پارک داد یا خرد کردن گلوله کاموا تبدیل به شال گردن شد و …
ایده پردازی در مورد این ایده بسیار حس خوبی بود. روشی از نگاه به اشیا بود که ما تجربه نکرده بودیم.
ایده پردازی انجام شد و من مخصوصا به جز حضور در ایده پردازی مسئولیت این را داشتم که بین این المانها انتخابهای سادهای داشته باشیم که در زمان کمی که داشتیم بتوانیم کار را آماده کنیم. پس در زمان ایده پردازی به تیم طراحی صحنه و سایر اعضای گروه هم فکر میکردم.
ایده که آماده شد ما یک روز برای پیش تولید وقت داشتیم و طراح صحنه از همان بعد از ظهر شروع به تولید صحنه کرد.
دو روز در استودیو بودیم، تدوین را هم سر صحنه انجام میدادیم. کار بسیار سختی بود، ولی ما از نتیجه بسیار راضی هستیم.
گفتوگویی از صبا پیکامی، ایرانادز