این روزها جشنوارهی شیرهای کن خلاقیت ۲۰۱۸ آغاز شده و تب و تاب آن جهان تبلیغات را به تکاپو انداخته است. هرچند دوری صنعت تبلیغات ایران از فضاهای جهانی باعث شده تا کمتر دغدغهی این جشنواره را میان اهالی تبلیغات هموطن شاهد باشیم. این مطلب به شکلی گذرا به حضور کمرنگ تبلیغات ایران در سالهای برگزاری این جشنواره میپردازد.
جشنوارهی شیرهای کن از سال ۱۹۵۴ با هدف معرفی تبلیغات خلاق و ارج نهادن به خلاقیت در تبلیغات بنیانگذاری شده و البته دهه ۸۰ آغاز تغییر شکل جشنواره به شکلی بوده که اکنون شاهد آن هستیم.
این تغییرات عمدتا با وقوع انقلاب اسلامی ایران، جنگ تحمیلی و تعطیلی بسیاری از شرکتهای تبلیغاتی در ایران همراه بود و قاعدتا نباید انتظار حضور پررنگ تبلیغات ایرانی را در دو دههی آخر قرن بیستم داشت.
در جستوجوهای خود چیزی پیرامون حضور ایران در پیش از انقلاب در این جشنواره پیدا نکردیم. در حقیقت اولین حضور کارهای ایرانی در این جشنواره به همین چهار – پنج سال پیش برمیگردد.
دور بودن صنعت تبلیغات ایران از بسیاری از کشورها، حتا در مقایسه با برخی همسایگانمان، در کنار هزینههای سنگین ارسال آثار و حضور فیزیکی و همینطور پیچیدگی مدارک لازم مانند بریف و استراتژی باعث شده تا بسیاری از آژانسهای ایرانی عطای آن را به لقایش ببخشند و جز مواردی اندک برای این جشنواره کاری نفرستند.
در جستوجوی خود متوجه شدیم که همین حضور اندک هم با اشکالاتی عجیب همراه بوده است. از مغایرت اطلاعات در شرح کمپینها گرفته تا شرکت کردن در بخشهای اشتباه و عدم زیرنویس کردن فیلمها، نکات عجیبی است که البته به مرور زمان و با اضافه شدن افراد کارآزموده رفع خواهد شد. نکتهی جالب اما این است که به جز یک کار، تمامی خروجیهای ارسال شده فقط فیلمهای تبلیغاتی بودهاند.
این کمتجربگی در نهایت برای آژانسهای ایرانیای که مدتهاست از جریانات روز صنعت تبلیغات جهان به دور ماندهاند و کمتر ارتباطی سازنده و آموزنده با همتایان خارجی خود دارند، با پشتکار شرکتهای تبلیغاتی برای پر کردن جاهای خالیبه راحتی قابل جبران خواهدبود.
به نظر میرسد اولین حضور جدی آژانسهای ایرانی در سال ۲۰۱۴ باشد.
سالی که آژانس بادکوبه با دو آگهی تلویزیونی (که در ایران اصطلاحا فرهنگی خوانده میشود) و نیز طراحی وبسایت موبایلی آسان پرداخت در این جشنواره شرکت کرد.
در همین سال آژانس ایران نوین نیز آگهی ۷۷ سالگی بانک کشاورزی را که مجید مجیدی، کارگردان نام آشنای ایرانی ساخته به این جشنواره فرستاد. این اولین و آخرین حضور ایراننوین در این جشنواره تا به امروز محسوب میشود.
آژانس مات در سال ۲۰۱۶ دو کار بانک انصار و نیز آگهی Dove را به جشنوارهی شیرهای کن فرستاد.
اما در سال ۲۰۱۷ تنها این آژانس بادکوبه بود که برای دومین بار با آگهی تلویزیونی کمیته امداد و نیز فیلم تبلیغاتی لوازم خانگی کن (به کارگردانی حامد رجبی، برندهی جشنواره فیلم برلین) شانس خود را در این جشنواره محک زد.
همین تجربههای کمرنگ را البته باید به فال نیک گرفت. تجربههایی که نشاندهندهی آمادگی ذهنی برخی از شرکتهای تبلیغاتی ایرانی برای محک زدن خود در جمع بزرگان تبلیغات جهان است. فراموش نکنیم که جشنوارهی شیرهای کن خلاقیت، مهمترین جشنوارهی صنعت تبلیغات در جهان است و شرکتکنندگان باید با بزرگترین و به روزترین شرکتهای تبلیغاتی جهان رقابت کنند.
هرچند که short listهای نهایی جشنوارهی ۲۰۱۸ هنوز مشخص نشده، اما جستوجو در سایت جشنواره (ویژهی دارندگان اکانت) حاکی از آن است که امسال کاری از سوی آژانسهای شناخته شدهی ایرانی برای شرکت در جشنواره ارسال نشده است.
امیدواریم آژانسهای ایرانی فرصت حضور در جشنوارهی ۲۰۱۹ را پیدا کنند. حضوری که لازمهی آن ارایهی آثاری واقعا خلاق، انسانی، جهانشمول و البته در قامت تبلیغات روز جهان باشد.
و فراموش نکنیم این کارها بدون به دست آوردن دانش روز تبلیغات و البته اعتماد برندها به آژانسهای ایرانی و نیز متخصصان این امر اتفاق نخواهد افتاد.
در صورتی که اطلاعاتی در این زمینه دارید که از قلم افتاده است ممنون میشویم تا با ما درمیان بگذارید.
1399 © کلیه حقوق برای ایران ادز محفوظ است.