واژهی PPM مخفف PreProduction Meeting به جلسهای اشاره دارد که در آن آژانس، خانهی تولید و مشتری با هم دیدار میکنند تا پیش از تولید آگهی تلویزیونی به نتایج یکسان برسند.
در این جلسات معمولا اعضای تیم برند مشتری، تیم خلاقیت و اکانت از سوی آژانس و کارگردان و مدیر تولید از سوی خانهی تولید حضور دارند. PPM معمولا چند روز پیش از فیلمبرداری برگزار میشود تا زمان لازم برای تغییرات مورد نظر وجود داشته باشد. گاهی پیش میآید که به دلیل کمبود زمان یا نزدیکی ددلاین و یا کمبود وقت اعضای کلیدی این جلسات شب پیش از فیلمبرداری برگزار شوند اما در این مواقع تغییرات بزرگ معمولا امکانپذیر نیست. گاهی پیش از جلسه PPM جلسهی دیگری با نام PrePPM با حضور مدیر خلاقیت و کارگردن برگزار میشود تا همه چیز برای PPM آماده باشد. جلسهی PPM میتواند تا زمان تامین نظر کامل مشتری چند بار تمدید شود.
اما چه چیزهایی در جلسه PPM مطرح میشود؟ تقریبا هرچیزی که فکرش را میکنید. تنها مشتریان کمی پیدا میشوند که به تصمیمهای آژانس و کارگردان اعتماد کنند. در جلسه PPM سناریو، استوری بورد، ایدههای کارگردان، استوریبورد مخصوص کارگردان، گزینههای لوکیشن، رفرنسهای لباس، مدل مو، گریم، طراحی صحنه (و آکساسوار)، استایل، ظاهر و قیافه، پالت رنگ و غیره بازبینی میشوند. همچنین رفرنسهای جلوههای ویژه (در صورت لزوم)، بازیگران (چند نمونه)، عوامل، و زمانبندی مطرح خواهند شد. نه اینکه قرار باشد همیشه همهی اینها را با مشتری مطرح کنیم. باید دید کدامشان در آگهی دخیل هستند.
خیلی فرق نمیکند که در جلسهی PPM چگونه پرزنت کنیم. هرطوری که برای کارگردان راحتتر است: روی کاغذ، بورد، پرزنتیشن پاورپوینت و حتا گاهی طرحهای اجرا شده در فتوشاپ. به هرحال آنچه که در این پرزنتیشن نهایی میشود را میتوان بعدا با سایر عوامل نیز در میان گذاشت.
سناریو و استوریبوردی که به خانه تولید ارسال میشود معمولا به همان صورت برای مشتری نیز ارسال شده است. لذا باید دقت کرد که همان متریالها عینا در PPM در دسترس همگان باشند.
استوریبورد کارگردان و برگههای حاویهای ایدههای او، بیانگر نگاه او نسبت به آگهی است. علاوه بر آن استایل، ظاهر، احساس و ویژگیهای دیگر آگهی را در خود به همراه دارد. معمولا با توجه به همین نکات است که در مورد فوکوس اصلی، چینش عوامل، استایل، ظاهر و چیزهای دیگر تصمیمگیری میشود.
برای لوکیشن معمولا گزینههای مختلفی در قالب عکس و گاهی ویدئو ارایه میشود. گاهی درک جغرافیای لوکیشن برای مشتری سخت است. اینجاست که ویدئو به کمک میآید. اگر قرار باشد که کار در دکور انجام شود، باید تصاویری از طرح دکور به مشتری ارایه شود.
رفرنسهای نقش مهمی را در PPM ایفا میکنند. کارگردان برای توضیح هر بخشی میتواند رفرنس ارایه کند. این رفرنسها معمولا به صورت تصویر ارایه میشوند.
به عنوان رفرنس میتوان مدلهای مینیاتوری یا اصلی آکساسوار را به مشتری ارایه کرد. معمولا دیدن آنها به صورت واقعی بهتر از ارایه عکس است. تصاویر سه بعدی دکور باید به نحوی ارایه شوند که مشتری متوجه شود که ابعاد واقعی آنها در صحنه چقدر است. اگر قرار است جزییاتی در کار باشند، اسکیسهای آن جزییات هم باید ارایه شوند. رنگ نمونهی کفپوش یا چارت رنگی دیوارها نیز باید به تایید مشتری برسند.
برای لباس به جز اسکیس طرح لباسها، جنس پارچه و رنگها میتوانند مورد بحث قرار بگیرند. اگر لباس آماده باشد، میتوان آنها را به مشتری ارایه کرد. این امر زمانی مهم است که لباس نقش مهمی در آگهی داشته باشد. حتا گاهی لازم است تا تصاویر تست لباس نیز ارایه شوند. مدل مو و گریم نیز در صورتی که نقش محوری داشته باشند باید تایید شوند. در صورت لزوم باید روی خود کاراکترها اجرا شوند و به تایید برسند. این کار معمولا دربارهی محصولات پوست و مو صدق میکند.
ظاهر و احساس، پالت رنگی و استایل در برگههای کارگردان نوشته میشوند ولی گاهی لازم است تا کارگردان به صورت تصویری آنها را بیان کند. گاهی فقط بخشی از آن تصاویر مد نظر کارگردان هستند و او باید تمام منظور خود را به مشتری توضیح دهد.
رفرنسهای جلوههای ویژه نیز در صورت لزوم باید ارایه شوند. معمولا تنها زمانی این رفرنسها را ارایه میکنیم که جلوههای ویژه فیلم سنگین است و توضیح آن با کمک مدیر جلوههای ویژه انجام میشود. یکی از بخشهای مهم رفرنس جلوههای ویژه نمایش پلانهای محصول است که در آن شکل پرزنت محصول در قاب به مشتری ارایه میشود. با این کار، در زمان فیلمبرداری هم سریعتر میتوان به قاب مورد نظر دستیافت.
بازیگران به صورت فیلم معرفی میشوند. این فیلمها معمولا تست بازیگران هستند که قبلا ضبط شده است. زمانی که کارگردان احساس کند حتما همین بازیگر باید در فیلمش حضور داشته باشد، لازم است تا او را به درستی پرزنت کند. به جز فیلم میتوان تصاویر بازیگران را نیز به تایید مشتری رساند. گاهی لازم است که او را با گریم مورد نظر به مشتری معرفی کنیم. گاهی فقط بازیگر اصلی را به تایید مشتری میرسانند، خصوصا اگر کاری پر بازیگر باشد.
در آخر، فهرست عوامل رونمایی میشود. خصوصا اگر شخصی قرار است تخصص خاص خود را در آگهی به کار بگیرد. مثلا یک طراح خاص یا مدیرفیلمبرداری سینمایی و غیره. در نهایت برنامه زمانبندی باید شفاف شود و برای پرزنتیشن نیز همه وقت خود را خالی نگه دارند.
هر جلسه PPM به صورت معمول ۲ تا ۳ ساعت طول میکشد و هرچقدر که کار روانتر پیش برود، این جلسات طولانیتر میشوند. اگر هم برعکس باشد و بحث بالا بگیرد، باید انتظار جلسات طولانیتر را هم داشت. در نهایت اگر لازم به تکرار جلسه باشد تا زمان حل همهی مسایل جلسات باید تکرار شوند. گاهی لازم است که رفرنسها کاملا تغییر یابند یا مثلا تیم جلوههای ویژه نمونههایی کاملتر را پرزنت کنند. روی رفرنسهای پرزنتیشن حتما باید نام مشتری، نام محصول، نام پروژه، نام آژانس و نام خانهی تولید آورده شود.
علاوه بر این جلسهی دیگری هم با همین نام PPM وجود دارد که به شکل داخلی برگزار میشود تا اعضای موثر در تولید پیش از فیلمبرداری بریف شوند.
کمپین Share a Coke یکی از نوآورانهترین کمپینهایبازاریابی کوکاکولا بود که سال ۲۰۱۱ در استرالیا…
دنیای مالی امروزه، سرمایهگذاری و رشد سرمایه به نوعی از دغدغههای اصلی افراد به شمار…
به گزارش ایران ادز، «سارا راد»، همبنیانگذار و مدیر ارشد ارتباطات «ابر دراک» در ارائهای…
شبکههای اجتماعی و پیامرسانها در تار و پود زندگی میلیونها نفر در کشورهای مختلف نقش…
ایده اصلی بازاریابی نسلی، ناشی از شکاف نسلی بود که متولدین دهههای مختلف را از…
اندازه بازار مارتک در ایران امسال با رشد 109 درصدی به 2 هزار و 400…