Brendan Dawes طراح و هنرمند این نکته را که چرا همیشه خود را به زور و حتا در آخرین فرصت وارد پروژه های جانبی میکند، با ما در میان میگذارد.
طراح و هنرمند بریتانیایی Brendan Dawes مواد دیجیتال و آنالوگ را برای بررسی تعاملات بین افراد، اشیا، تکنولوژی و هنر با هم ترکیب میکند. علاوه بر نوشتن دو کتاب دربارۀ هنر تعاملی (Analog In, Digital Out and Drag, Slide, Fade و Flash ActionScript for Designers) او برای مشتریانی از جمله Airbnb، گوگل و توییتر نیز کار کرده است.
- چگونه یک پروژۀ جانبی را شروع کنیم: 21 pro tips
Dawes توسط EE ماموریت یافت یک تصویر دیجیتال برای هر شهر بسازد که از میلیون ها بیت داده تشکیل شده بود وقتی که مردن دربارۀ بزرگ ترین رویداد های روز صحبت میکردند و با هم تعامل برقرار میکردند.
شما کار خود را چگونه توصیف میکنید؟
بازخوردی که من معمولا میگیرم این است که کار من به نظر خیلی انسانی میرسد، اگرچه من عمدتا در دنیای دیجیتال کار میکنم که ممکن است گاهی خیلی سرد به نظر برسد. مطمئن نیستم که این یک تلاش آگاهانه از سوی من است، که دقیقا من چگونه هستم و چگونه دربارۀ چیزها فکر میکنم.
آیا شما در جاده دست انداز داشتهاید یا در کار قبلی خود هیچ اشتباه غیر ارادی مرتکب شدهاید؟ (برای مثال، اولین مقالۀ ماموریت های ما یک اشتباه کلاسیک دارد.)
همیشه این طور است، اما این گونه است که شما یاد میگیرید. خیلی وقت ها پیش من بدون قرارداد کار میکردم، که به کسی توصیه نمیکنم. اما وقتی شروع میکنید فقط هیجان زدهاید که روی چیزی کار کنید بنا بر این فکر میکنید اگر از مشتری بخواهید یک قرارداد را امضا کند آن رابطه ممکن است لکه دار شود، که البته نمیشود. همچنین سعی کنید از کار با اجتماعستیز ها بپرهیزید.
آیا شما برای پروژههای شخصی وقت میگذارید، یا هیچ عادتی برای پرورش خلاقیت خود خارج از کار اصلی خود دارید؟
بله همیشه، یا حداقل وقتی که زمان اجازه دهد، اگرچه واقعا آن ها همگی بخشی از خروجی کار من هستند—من واقعا این دو را از هم جدا نمیکنم. معمولا حتی وقتی یک ضربالاجل دارم ممکن است صبح را به انجام چیزی بگذرانم که ظاهرا بیارتباط است چون در آن لحظه احساس میکنم باید کاری دیگر انجام دهم.
این ممکن است چیزی فیزیکی باشد، شاید یک چیز الکترونیک یا فقط نوشتن یک نامه به کسی و وقت گذاشتن برای گرفتن کاغذ و پاکت، یا ممکن است نوشتن یک کد برای یک ایده که دارم باشد که ممکن است بعدا در جایی از آن استفاده کنم.
پروژه های شخصی برای من مهم هستند چون مثل یک فانوس برای آن چه که من در پیرامونش هستم عمل میکند، مثل بازیکن پلاستیکی که من ساختم، که زاییدۀ عشق من هم به موسیقی آنالوگ و هم دیجیتال بود و این که چطور باید این دو را با هم ادغام کنم. آن پروژه توجه خیلی کمی گرفت و بنا بر این هر کسی دیگر را به انجام همان ترغیب میکنم اگر سعی دارید اسمتان را از آن جا بیرون بیاورید.
راز موفقیت شما چیست؟
ای کاش میدانستم! فکر نمیکنم یک چیز باشد، حدس میزنم بیشتر از مجموعهای از چیز ها باشد؛ کاری را به جهان عرضه کنید که سزاوار وجود داشتن است؛ برای مبارزه به خاطر کارتان آماده باشید؛ بدانید که مشتریان دشمن شما نیستند—اغلب میخواهند به شما کمک کنند کار بزرگی کنید, و تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید.
به علاوه مثل دست خر نباشد ( بی فایده نباشید ) : همیشه چیز های جدید یاد بگیرید؛ نگران نباشید هر کسی دیگر چه کار میکند؛ در کار خودتان یک متخصص شوید (تا جایی که میتوانید)؛ از فیسبوک خارج شوید؛ کنجکاو باشد و به چیزهایی غیر از کار بلاواسطۀ خودتان علاقمند باشد, خودتان باشید؛ و بخشنده باشید.
شما با مختصرهای خلاق مبهم و سربسته چگونه مقابله میکنید؟
این به عهدۀ من است که عمیقتر شوم. با مشتری یک مکالمه داشته باشم. منظورم یک مکالمۀ فیزیکی واقعی است. وقتی شما با کسی صحبت میکنید لحظات ظریفی وجود خواهند داشت که ایجاد خواهند شد و ممکن است طلایی باشند که شما به دنبالش هستید. این امر در ایمیل به ندرت اتفاق میافتد.
همراه با آن، من طرح آن چه را که به آن فکر میکنم میریزم—گاهی با مداد، گاهی به صورت چیزهای کد –دهی شدۀ کوچک. من قبل از آنکه به مشتری نشان دهم خیلی تکرار میکنم، که چیزی برای انتقاد خلق میشود طوری که بتوانم آن مکالمه را ادامه دهم.
Dawes در مقابل تصویر EE خود از لندن
چه نوع مضامین یا توصیهای بازدیدکنندگان میتوانند از کارگاه/گفتگوی شما در Something Good انتظار داشته باشند؟
خب اگر صادق باشم من هنوز دارم فکر میکنم که قرار است دربارۀ چه صحبت کنم، اما به نظر من یک مضمون که دقیقا از صحبتهای من برمیآید تلاش به خلق کاری است که به جای لحظات حماسی عظیم اما پوچ، با مردم به نحوی پیچیدهتر تشدید میشود.
اگر یک فشارسنج ساخته شده از کارگردانان فیلم داشته باشم، میخواهم در سمت ترنس مالیک مالیک باشم تا در سمت ترازوی میکائیل بِی.
از داستان Dawes در Something Good در بریستول، بریتانیا، 7-6 اکتبر، بیشتر بشنوید. خوانندگان Creative Bloq میتوانند هم برای سخنرانیهای جمعه و هم کارگاههای شنبه با کد: CreativeBloq20 بلیطهایی با 20 درصد تخفیف بگیرند.