اخبار

مدیر تولید محتوای خلاق آژانس آگه‌سازان: جوایز ایران ادز مشوق فعالان است

مازیار علی‌یاری، مدیر هنری و مدیریت تولید محتوای خلاق آژانس آگه‌سازان می‌گوید: «یکی از چالش‌های اصلی ما برای اجرای کمپین‌ها، مشتریانی هستند که نمی‌دانند چه می‌خواهند. ضمن اینکه به آژانس‌ و کسی که به آن سفارش را تحویل می‌دهند هم اعتماد نمی‌کنند.»

به گزارش ایران ادز، حدود هفت سال از نخستین باری که جوایز ایران ادز برگزار شد، می‌گذرد؛ جوایزی اختصاصی برای حوزه تبلیغات در ایران.

پس از مدتی به دلیل پاندمی کرونا و تغییر شکل جوایز ایران ادز، این رویداد با توقفی دو ساله همراه شد. سرانجام در زمستان سال 1400 و در ساختاری نو، بار دیگر به جریان افتاد.

این رویداد مجالی است برای گرد هم آمدن اهالی صنعت تبلیغات و ارتباطات و معرفی آثار شرکت‌کنندگان به یکدیگر و کسب‌وکارهای مختلف. حالا دوره جدید جوایز ایران ادز برای خروجی‌های تبلیغات 1401 و 1402 در راه است.

ششمین دوره این رویداد در هفت شاخه آگهی‌‌های محیطی، تلویزیونی، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌های دیجیتال، یکپارچه، پروژه‌های  BTL، فیلم‌های شرکتی و مهارت‌های هنری در فیلم‌های تبلیغاتی برگزار می‌شود.

به بهانه دوره جدید این رویداد، با برندگان دوره‌های قبلی به گفت‌وگو نشستیم تا از تجربه کاری خود بگویند. در همین مورد، مازیار علی‌یاری، مدیر هنری و مدیریت تولید محتوای خلاق آژانس آگه‌سازان می‌گوید این مجموعه با یک کار گروهی توانست کمپین‌های خلاق را اجرا کند و همه واحدهای این آژانس در این مسیر نقش‌آفرین بودند.

از جوایز ایران ادز بگویید. چه سالی و در چه بخشی جایزه دریافت کردید؟

در ابتدا بگویم این مصاحبه را به نمایندگی از یک جمع انجام می‌دهم که امروز دیگر در آگه سازان حضور ندارند؛ آنچه برنده شدیم به صورت جمعی بوده و نه فردی. یعنی یک فرد برنده نشده است. حالا قرعه به نام من به عنوان «مدیریت تولید محتوای خلاق مجموعه» افتاده که در این مصاحبه با شما همراه باشم.

جایزه‌ها را در سال 1403 برای کارهایی که در دو سال اخیر انجام و اجرا شده بود، دریافت کردیم. ما جایزه اول کمپین یکپارچه تبلیغاتی و جایزه اول آگهی محیطی که مربوط به شامپوی گلرنگ بود، رتبه دوم آگهی تلویزیونی و رتبه سوم BTL را دریافت کردیم.

نظر شما درباره این جایزه و به‌طور کلی جوایز حوزه تبلیغات چیست؟ چه تاثیری در کار شما دارد؟

آنچه که برای من اهمیت دارد، تداوم و استمرار این رویداد است. به طور کلی، برگزاری این رویداد از دغدغه‌مندی برگزارکنندگان آن نشأت می‌گیرد. کسانی که به صورت متمرکز برای آن تلاش می‌کنند. پیش از این جسته و گریخته رویدادهایی برگزار می‌شد، اما به هر دلیلی ادامه‌دار نبودند. اما تا به امروز ایران ادز نوع متمرکز این رویدادهاست.

برای من با تجربه حدود 18 سال فعالیت حرفه‌ای، دیگر جایزه مهم نیست. هر چند که جایزه می‌تواند برای هر فرد و مجموعه‌ای مشوق و انگیزه‌ای برای فعالیت جدی‌تر باشد. برای خودم اما برگزاری رویداد ایران ادز از این جهت اهمیت دارد که بسیاری از آژانس‌ها، فعالان صنف، فریلنسرها و… به طور کلی، کسانی که در حوزه تبلیغات فعالیت می‌کنند را دور هم جمع می‌کند.

نکته مهم در مورد جوایز ایران ادز این است که هر ساله، تعداد بیشتری کار برای شرکت در رویداد ارسال شده و داوری می‌شود. به عبارتی، تمایل برای شرکت در رویداد بیشتر شده است. استمرار این روند موجب شده که جایزه ایران ادز برای من ارزشمندتر شود. قطعا برای مجموعه ما که تاکنون چهار تندیس در این رویداد دریافت کرده، یک تشویق بزرگ بود.

چه چالش‌ها را در طول مسیر خود تجربه کردید و چگونه بر آن‌ها غلبه کردید؟

بسیار مفصل است و توضیح آن در چند پاراگراف نمی‌گنجد. برخی از چالش‌ها به صورت مقطعی بوده، اما چالش‌هایی هستند که همیشه همراه ما بوده و خواهد بود. گاهی باید بتوان بر آن غلبه کرد و می‌توان هم از آن عبور کرد و گاهی هم با شکست مواجه می‌شویم.

جاهایی که باید موفق شویم، همان چالش‌های جاری است که در کار تبلیغات پیش می‌آید و از همان اول که کار را از سفارش‌دهنده دریافت می‌کنیم تا زمانی که خروجی کار را تحویل دهیم، وجود دارند.

چالش‌هایی هم داریم که زورمان به آن نمی‌رسد، مثل موانعی که از سوی ارشاد یا صداوسیما برای موارد جزئی با آن مواجه می‌شویم. حتی برای یک نقطه یا ویرگول ایراد می‌گیرند. شاید اصلا باید این سوال را از همه هم‌صنف‌ها پرسید. می‌توان با پاسخ‌های آن یک کتاب نوشت.

از میان مواردی که در خاطر دارم، یک شعار تبلیغاتی برای یک محصول نوشته بودم که به آن مجوز نمی‌دادند. ایراد گرفتند که چرا اینجای کار ویرگول دارد! در نهایت به کار من کد نمی‌دادند. به مسئول ارشاد توضیح دادم که در ادبیات فارسی اینطور صحیح است و این جای شعار نیاز است که مخاطب یک مکث داشته باشد، اما ایشان نمی‌پذیرفت.

چالش‌های دیگری هم در مسیر کاری داریم. اگر مشتریان را به چهار گروه تقسیم کنیم، گروهی از آنها می‌دانند چه می‌خواهند، اما به آژانس اجازه خلاقیت نمی‌دهند و دوست دارند آژانس‌ها مجری فکر آنها ‌باشد، حتی به غلط!

البته مشتریانی هم داریم که می‌دانند چه می‌خواهند و با آژانس همکاری می‌کنند. در واقع، به تخصص اعتماد می‌کنند. چنین مشتریانی نعمت هستند. این افراد باعث خلاقیت و شکوفایی در کار می‌شوند.

در مقابل، مشتریانی هستند که نمی‌دانند چه می‌خواهند، فقط می‌دانند که یک مسئله‌ای دارند. به آژانس‌ و کسی که به آن سفارش را تحویل می‌دهند هم اعتماد نمی‌کنند. این مورد بسیار دشوار است.

در پروژه‌ای که آگه سازان برای آن جایزه دریافت کرده، مراحل اصلی توسعه ایده چه بود و چگونه به آن رسیدید؟

در مجموعه آگه‌سازان، کارها به صورت جمعی و گروهی پیش می‌رود. کمپین‌هایی که به این شکل به ما سفارش داده می‌شود، نیاز به همکاری چند واحد دارد. در شکل‌گیری این کار، نکته مهم اینجاست که همکاری طولانی مدت با یک برند و هماهنگی بین واحدهای یک آژانس تبلیغاتی باعث چنین نتایجی می‌شود.

برای مثال، آژانس آگه سازان بیش از یک دهه است که با مجموعه‌ی پاکشو و خصوصا برند گلرنگ همکاری دارد. این عمق همکاری را نمی‌توان در کارها نادیده گرفت. همکاری طولانی‌مدت و رسیدن به زبان مشترک نتیجه مطلوبی می‌دهد. به عبارتی، هماهنگی میان مجموعه آگه‌سازان و مشتریانش باعث شکل‌گیری چنین کمپین‌هایی می‌شود.

آینده صنعت تبلیغات را چگونه می‌بینید و چه تحولی در آن پیش‌بینی می‌کنید؟

آینده تبلیغات در جهان یک سمت و سو دارد، در خاورمیانه و در ایران سمت و سویی دیگر.

فضای کار ما رابطه مستقیمی با رونق صنایع و کسب‌وکارها دارد. برای مثال، در اعتراضات ایران دیدیم که چه بلایی بر سر تبلیغات آفلاین و آنلاین آمد.

رشد صنایع نیاز به ثبات دارد که متاسفانه نه‌تنها در حوزه تبلیغات، بلکه در اصناف دیگر هم این ثابت را نمی‌بینم. به‌ طور کلی، کشور دو لبه قیچی دارد: یک لبه قیچی، سیاست و دیگری انحصار است. این دو با هم مثل قیچی عمل می‌کنند که به‌طور دائم در حال پاره کردن رشته‌هایی است که همه کسب‌وکارها می‌بافند.

در سال‌های اخیر هم حرکتی رو به رشدی در صنف خودمان ندیده‌ام. تک و توک کارهایی هم اگر بوده، باید به انجام‌دهندگان آن دست مریزاد گفت؛ چراکه این امر نتیجه و ثمره یک روند برنامه‌ریزی‌شده در کشور نبود. ما با امید زنده‌ایم، چه برای زندگی شخصی، چه برای کار، اما با این روند عدم توسعه کشور، به آینده‌کاری تبلیغات خوشبین نیستم.

در پایان چه پیغامی برای تیم آگه‌سازان که در اجرای کمپین‌ها نقش داشتند، دارید؟

به عنوان مدیریتِ تولید محتوای خلاق آژانس آگه‌سازان، از تک‌تک دوستانی که قبلا در مجموعه بودند و برای این کار زحمت کشیدند و کسانی که در حال حاضر در مجموعه هستند و تلاش می‌کنند سپاسگزارم. این یک کار گروهی بود که یک نتیجه‌ خوب را رقم زد.

احمد عطارزاده

Recent Posts

خطرناک‌ترین اسباب‌بازی جهان حراج شد

اسباب بازی تقریباً 74 ساله‌ای که از آن به‌عنوان «خطرناک‌ترین اسباب‌بازی جهان» یاد می‌شود، قرار…

13 ساعت ago

رئیس انجمن فناوری دیجیتال و هوشمندسازی: می‌خواهیم به فریلنسرها تسهیلات بدهیم

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی فناوری دیجیتال و هوشمندسازی کشوری می‌گوید: این انجمن با هدف تربیت…

1 روز ago

دوباره هوش مصنوعی دردسر آفرید

از چت‌بات Character.ai به‌ اتهام آسیب‌رساندن به سلامت روان کودکان و نوجوانان  و تشویق به…

1 روز ago

تبلبغ جنجالی یک استارتاپ هوش مصنوعی : تشدید خطر جایگزینی انسان‌ها با هوش مصنوعی

استارتاپ هوش مصنوعی در تبلیغی با عنوان «استخدام انسان‌ها را متوقف کنید» از سایر شرکت‌ها…

1 روز ago

آغاز کسب و کار جدید آمازون در حوزه خودرو

آمازون کسب‌وکار جدیدی با نام Amazon Autos را برای خرید خودرو با همکاری هیوندای راه‌اندازی…

1 روز ago

تاکید رئیس مرکز تتا در برخورد قطعانه با متخلفین حوزه فروش آنلاین طلا

کلاهدوزان می‌گوید چون در حوزه‌ی طلا پای سرمایه‌‌ی مردم در میان است، برخورد با متخلفین…

1 روز ago