فونت اختصاصی «ایرانسل»: جوان و پر انرژی

از سال ۸۵ که ایرانسل شروع به کار کرد، برای استفاده در هویت سازمانی‌اش فونتی را برگزیده و در طی این سال‌ها تغییری در این انتخاب ایجاد نکرده بود. تا این که در بهمن ماه سال گذشته، هم‌زمان با بازطراحی و تغییر هویت بصری جدید ایرانسل، فونت جدیدی در تبلیغات و لوگوی این اپراتور مورد استفاده قرار گرفت.

فونت قبلی این شرکت (یاقوت) نقاط ضعفی داشت که مهم‌ترینِ آن‌ها ناهماهنگی‌اش با شخصیت ایرانسل بود. با توجه به این نیاز سنجی که ایرانسل به‌عنوان برندی با روحیه‌ی جوان و پیشرو و همچنین با داشتن مخاطبانی جوان نیاز به هویت بصری و نوشتاری ویژه‌ای هم‌سو با شخصیت خود داشت؛ از طرفی فونت یاقوت توانایی برطرف کردن نیازهایی مثل خوانایی و جلب توجه در رسانه‌های محیطی نظیر بیلبوردها و وبسایت‌ها را نداشت، انحصاری نبودن فونت نیز مشکل بزرگ دیگری بود که باعث می‌شد هر برندی، در هر حوزه‌ی کاری مرتبط یا نامرتبط، بتواند از این فونت استفاده کند؛ با توجه به اهمیت بسیار زیاد نوشتار و حجم بالای آن در رسانه‌های تبلیغاتی، طراحی فونتی اختصاصی می‌تواند تأثیر زیادی روی جایگاه یک برند بگذارد.

طراح فونت ایرانسل «رضا بختیاری فرد»، این فونت را در ۶ وزن مختلف طراحی کرد. وزن‌های اکسترالایت، لایت و بولد با هم‌کاری امید امامیان طراحی شده است.

فونت ایرانسل فونتی جوان و پر انرژی است که با توجه به شخصیت برند ایرانسل و مخاطبان این اپراتور طراحی شده است. فرم‌های کاراکترها بسیار ساده و آشناست. تلاش بر این بوده که هم در فرم، و هم در تقسیم ضخامت‌ها تعادلی میان ساختار هندسی و ارگانیک برقرار شود. تناسبات این فونت طوری تعیین شده تا خوانایی کامل و با کیفیتی را ارائه کرده و در عین حال مدرن و امروزی باشد. دندانه‌های بلند و واضح، چشم‌های بزرگ و فضای سفید سخاوتمندانه‌ی درون حروف و میان کلمه‌ها، خوانایی فونت را در هر شرایطی تضمین می‌کند. با توجه به استفاده‌ی زیاد ایرانسل از اعداد و علائم، مانند ستاره، مربع و… و اهمیت آن‌ها، این کاراکترها با وسواس بسیار زیاد و بررسی‌های مکرر طراحی شد تا به‌طور کامل با حروف هم‌آهنگ باشند. همچنین به دلیل فراوانی استفاده‌ی اصطلاحات انگلیسی در نوشته‌ها (مانند 4G، TD-LTE و…)، سازگاری نوشتار فارسی و انگلیسی ضرورت داشت.

در طراحی فونت ایرانسل توجه ویژه‌ای به کاربرد این فونت شده است. به‌طوری‌که هم مناسب فضای چاپی و هم فضای دیجیتال باشد. هم در اقلامی که دارای نوشته‌های بلند و طولانی است، مانند کاتالوگ و بروشور، وظیفه‌ی خود را درست انجام دهد و هم در تبلیغات محیطی، مانند بیلبوردها. حروف ترکیبی و حروف جایگزینِ طراحی شده برای این فونت، امکانات تایپوگرافیک زیادی را در اختیار طراح قرار می‌دهد تا طرح‌هایی زیبا، کاربردی و اثرگذار تولید کند.

درباره‌ی طراح:

رضا بختیاری فرد، کارشناس گرافیک، تایپوگرافر، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

تجربه‌های کاری: طراح فونت ایرانسل (با هم‌کاری امید امامیان) | طراح فونت باغ کتاب تهران | طراح فونت قرآنی واضح (با هم‌کاری امید امامیان) | طراح فونت وب بانک اقتصاد نوین (با هم‌کاری هیربد لطفیان) | طراح فونت نیان (با هم‌کاری افسانه سالک) | طراح فونت‌های لیلا، راوی، رویا بخ، یکان بخ، شفیق بخ

افتخارات: دریافت نشان تایپوگرافی ممتاز کلوپ طراحان تایپ ۲۰۱۸ | دیپلم افتخار مسابقه‌ی بین‌المللی فونت گرانشان ارمنستان ۲۰۱۷ | جایگاه اول سرو نقره‌ای ۹۲، بخش طراحی فونت متن | شایسته‌ی تقدیر در سرو نقره‌ای ۹۶، بخش طراحی فونت | جایگاه دوم مسابقه‌ی طراحی فونت بانک اقتصاد نوین ۹۱ | جایزه‌ی عالی در بخش حرفه‌ای اولین دوسالانه‌ی بین‌المللی طراحی جاده ابریشم چین ۹۵ | شایسته‌ی تقدیر در نخستین سالانه‌ی طراحی کتاب ایران ۹۴

developer

Recent Posts

است: نقد و بررسی تبلیغات روز ایران – قسمت اول

حال تبلیغات ایران این هفته چگونه است؟ برنامه ؛است» با رویکردی حمایتی به بررسی کمپین‌های…

9 ساعت ago

پرتکرارترین آهنگی که تاکنون با شازم شناسایی شده چیست؟

سرویس تشخیص موسیقی محبوب Shazam تاکنون در شناسایی ۱۰۰ میلیارد آهنگ به کاربران خود کمک…

18 ساعت ago

دلیل خداحافظی فورد با ۴ هزار نفر از کارمندانش

شرکت خودروسازی فورد به‌دلیل کاهش فروش خود در اروپا، ۴ هزار نفر از کارمندانش را…

18 ساعت ago

الزامات وزارت دادگستری برای گوگل و کروم

وزارت دادگستری (DOJ) رسماً اعلام کرده که گوگل باید مرورگر کروم را بفروشد تا در…

18 ساعت ago

بازاریابی نسلی؛ 12 تاکتیک‌ بازاریابی نسلY  در سال 2024

هزاره‌ها یا نسل Y بخشی از جمعیت متولد دهه 1980 و 1990 هستند که به…

19 ساعت ago

جگوار می‌داند که این تغییر جسورانه لوگو به مذاق همه خوش نیامده است

در چند سال اخیر، تعداد زیادی از خودروسازان مثل کیا و رولزرویس لوگوهای جدید و…

2 روز ago