#ریویو: فامیلا در جست‌وجوی زبان نو

بخش #ریویو  در ایران‌ادز به بررسی آگهی‌های روز ایرانی می‌پردازد. تلاش می‌شود این سلسله مطالب کوتاه، آسان‌خوان و to the point باشند. اگر تمایل به نوشتن مطلب در این رابطه دارید، با ما تماس بگیرید. دومین #ریویو را به آگهی‌های اخیر محصولات برند فامیلا اختصاص داده‌ایم.

پیش‌درآمد:

در میان اغلب آگهی‌هایی که این روزها با ظاهری مشابه روی آنتن می‌بینیم، برند فامیلا تلاش کرده تا با زبانی نو با مخاطبانش ارتباط برقرار کند. و وقتی می‌گوییم زبانی نو، واقعا منظورمان زبانی نو است. زبان فامیلایی!

به خرج دادن جسارت و بیرون زدن از چارچوب‌های رایج به دلایل مختلفی برای برندها و آژانس‌های مشاورشان کار پیچیده‌ای است. از ممیزی‌های گسترده و گاه غافلگیرکننده گرفته تا رفتارهای سلیقه‌ای برخی از مدیران تصمیم‌گیرنده‌ی برندها باعث شده تا بسیاری از تیم‌های خلاقیت برای فرار از این موقعیت‌ها دست به تکرار تجربه‌های امتحان پس‌داده‌ی قبلی خود بزنند. برای همین هم تجربه‌ی کار تازه‌ی خلاق در درجه‌ی اول جسارت می‌خواهد. در مجموعه آگهی‌های فامیلا جسارت تیم خلاقیت حرف اول را می‌زند.

چرا اهمیت می‌دهیم؟

آگهی‌های فامیلا تولید آژانس بادکوبه برای سبد محصولات فامیلا، بر پایه‌ی ابداع یک زبان جدید بنا شده‌اند. زبانی که همه‌ی مصرف‌کنندگان محصولات برند را گرد هم آورده و طایفه‌ای وفادار پدید می‌آورد. این زبان نو که بامزگی جذابی هم دارد با کمک موسیقی و زیرنویس توان آن را دارد تا مخاطب عام را شیفته‌ی خود کند. به شرط آن‌که در طول اجرای کمپین در تمام رسانه‌ها به شکلی یکپارچه تداوم داشته باشد. این ویدیوی مربوط به جام جهانی روسیه نشانه‌ای از همین عزم برای نگه داشتن این یکپارچگی است.

نظام وزنی واژه‌ها که در متن آگهی آمده “برانجا طاعیلا ایرانا خالیصا، برانجا عالیا فامیلا” البته که می‌توانست با یک روتوش نهایی هم‌ترازتر شود، اما تا همین‌جا هم موفق می‌شود از لحاظ صوتی توجه مخاطب را به صفحه‌ی تلویزیون بکشاند که در این جریان مکرر کلیشه‌ها کار سختی است.

اما آگهی در بخش تصویر کمی از صدا عقب می‌ماند. هرچند که مشخص است تیم فنی برای کارگردانی و تصویر و طراحی صحنه زحمت بسیاری کشیده‌اند،‌ اما یک نکته باعث می‌شود تا مجموعه آگهی‌های فامیلا به طور کامل از چارچوب‌های رایج آگهی‌های این روزهای تلویزیون بیرون نزنند و آن انتخاب بازیگران است. استفاده از بازیگرانی که بارها در آگهی‌های دیگر دیده شده‌اند و یا برای نقششان مناسب نیستند، خبر از این می‌دهد که جسارت تیم تولید کننده‌ی فامیلا با حفظ ملاحظاتی همراه بوده است. دلیلش البته این روزها آژانس‌شمول (!) است و خیلی نمی‌شود روی آن دست گذاشت.

به هر ترتیب باکس‌های آگهی تلویزیون همچنان می‌توانند جذاب باقی بمانند، حتا جذاب‌تر از برنامه‌های تلویزیون، به شرط آن‌که با حفظ چارچوب‌های صداوسیما و البته اعتماد صاحبان آگهی به تولیدکنندگان از کلیشه‌ها بیرون بزنند و با بیانی نو با مخاطبشان ارتباط بگیرند. آگهی‌های فامیلا حرکتی است در همین مسیر.


ایران‌ادز

developer

Recent Posts

یک بطری یک نام؛ چگونه کمپین Share a Coke موجب محبوبیت کوکاکولا شد؟

کمپین Share a Coke یکی از نوآورانه‌ترین کمپین‌هایبازاریابی کوکاکولا بود که سال ۲۰۱۱ در استرالیا…

4 ساعت ago

مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

دنیای مالی امروزه، سرمایه‌گذاری و رشد سرمایه به نوعی از دغدغه‌های اصلی افراد به شمار…

22 ساعت ago

سارا راد: بدون دانش بهره‌برداری به همگام شدن با گرایش هوش مصنوعی نزدیک نمی‌‌شویم

به گزارش ایران ادز، «سارا راد»، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد ارتباطات «ابر دراک» در ارائه‌ای…

24 ساعت ago

پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان در دنیا کدامند؟

شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در تار و پود زندگی میلیون‌ها نفر در کشورهای مختلف نقش…

1 روز ago

بازاریابی نسلی: تاکتیک‌های بازاریابی برای «بیبی‌بومرها»

ایده اصلی بازاریابی نسلی، ناشی از شکاف نسلی بود که متولدین دهه‌های مختلف را از…

1 روز ago

اندازه بازار مارتک ایران چقدر است؟/ اشتغال 5 هزار نفری در این صنعت

اندازه بازار مارتک در ایران امسال با رشد 109 درصدی به 2 هزار و 400…

2 روز ago