در گذشته و تاریخ تبلیغات، محصول مهمترین عنصر یک آگهی بود. انگار محصول چیزی مقدس و آژانس تبلیغاتی معبد بود.
وقتی از پک شات صحبت میکنیم در واقع از تصویر پکیج یا بسته محصول صحبت می کنیم. پک شات مهمترین شات یا تصویر هر فیلم تبلیغاتی است.
ما باید برای پک شات یک فیلم تبلیغاتی ایده داشته باشیم و بر اساس موضوع و اجرای فیلم، پک شات را طراحی و اجرا کنیم و چه بهتر که فیلمبرداری را با پکشات شروع کنیم .
یک یا چند پکیج محصول، در شات نهایی باید از نظر چیدمان یا طراحی صحنه، ایده اجرایی و کارگردانی، نور و کادر بندی با حفظ راکورد ایده اصلی در فیلم چندان بدرخشد که انگار صاحب کالا فقط همین یک پلان را سفارش داده و در واقع بقیه فیلم بهانهای برای رسیدن به پکشات هستند.
گذاشتن یک محصول در نقطه طلایی کادر عالیست، اما بهتر است که محصول راستچین باشد، چرا که خط فارسی از سمت راست نوشته و خوانده می شود. مگر اینکه ما برای یک محصول خارجی آگهی بسازیم. یک سوم راست. سمت دیگر محصول معمولا خالی گذاشته میشود، جایی برای نوشتن چیزی.
اما سمت چپ معمولا وزن بیشتری دارد. سمت چپ در کمپوزیسیون سنگینتر است و نگاه بیشتری به سمت خود می کشد.
خطوط غربی معمولا از سمت چپ نوشته میشوند و این یک موضوع فرهنگی است. حوا از دنده چپ آدم خلق شد. در ایران به غیر از خط پارسی باستان یا میخی، همه خطوط کهن از سمت راست نوشته میشدند. ما در ایران هستیم.
طراح صحنه در کادر می چیند، آرایش می کند و دیزاینی مناسب با کلیت فیلم میدهد. قطرههای یک نوشیدنی خنک، بخار یک چای، درخشیدن یک ظرف، هیچ چیزی در صحنه با محصول رقابت نمی کند. ارتفاع هیچ چیز از محصول بلندتر نیست. چیزی روی محصول قرار نگرفته و محصول مثل یک اسطوره میدرخشد. هنر چیدمان .
فیلمبردار کادر را میبندد، نور میریزد، میداند که در بهترین کادر، بهترین نور، باید برای محصول باشد. یک تصویر پویا که نگاه را به سمت محصول معطوف میکند. هنر دیده شدن.
کارگردان هدایت می کند. همه چیز برای یک چیز. محصول. پکشات.
در واقع کمتر کسی از دیدن یک لوگو شات در پایان یک فیلم تبلیغاتی شگفت زده میشود. لوگوی یک سازمان که معمولا به شکل موشن گرافیک و همراهی یک جینگل و گاهی تگ لاین، آدرس سایت کمپانی یا … حرف آخر هر فیلم تبلیغاتی درباره یک خدمت را میزند و ابعادی از عناصر بصری یک سازمان را در ذهن مخاطب حک میکند .
در ایران اگر چه داشتن یک لوگو که توسط متخصصین شکل گرفته شده باشد و لوگوشات چندان جدی گرفته نمی شود، اما لوگو شات مهمترین شات در یک کورپوریت فیلم است. خاصه برای سازمانهای خدماتی.
در ایران معمولا یک گرافیک دیزاینر، متخصص پست پروداکشن یا موشن گرافیست لوگو شات را شکل میدهند.
یک سو مدیر برند و یک سو مدیر هنری، بهترین ترکیب برای شکل دادن یک لوگوشات هستند.
نویسنده: پژمان فخاریان
کمپین Share a Coke یکی از نوآورانهترین کمپینهایبازاریابی کوکاکولا بود که سال ۲۰۱۱ در استرالیا…
دنیای مالی امروزه، سرمایهگذاری و رشد سرمایه به نوعی از دغدغههای اصلی افراد به شمار…
به گزارش ایران ادز، «سارا راد»، همبنیانگذار و مدیر ارشد ارتباطات «ابر دراک» در ارائهای…
شبکههای اجتماعی و پیامرسانها در تار و پود زندگی میلیونها نفر در کشورهای مختلف نقش…
ایده اصلی بازاریابی نسلی، ناشی از شکاف نسلی بود که متولدین دهههای مختلف را از…
اندازه بازار مارتک در ایران امسال با رشد 109 درصدی به 2 هزار و 400…
View Comments
عالی هست، اگر امکانش باشه که زمان بذارید و بیشتر توضیح بدید خیلی ممنون میشم.
خلاء بزرگی در زمنیه پک شات وجود داره در ایران