چند سالی است که شرکت تبلیغاتی داروگ تقویمی مخصوص به خود را طراحی میکند.
در تقویم سال ۹۶ این شرکت شاهد طرحهای خلاقی هستیم که حال و هوای این طرح ها ردپایی از گذشته دارد. هر بیننده ای که خاطراتی از آن سالها دارد با مشاهده آنها گذری به آن زمانها میزند.
علی گلاحمر، طراح جوان شرکت داروگ با توانایی خود در خلق این آثار هم علاقه خود را به فرهنگ آن دوران نشان داده است و هم گذشتهای را که شاید بهترین دوران برای خیلی از افراد باشد، یادآوری میکند.
ایرانادز برای چگونگی خلق این طرحها به گفتوگو با علی گل احمر نشسته که ماحصل آن را در ادامه میخوانید:
علی گلاحمر، طراح شرکت تبلیغاتی داروگ در مورد بریف کار گفت:
سالهاست سنت تقویم داروگ در این شرکت پا برجاست و همیشه ابتدای نیمه دوم سال برای این تقویم برنامهریزی و چاره اندیشی میشود. باید بگویم برای تقویم امسال داروگ بریف مشخص و مکتوبی وجود نداشت، ولی اکثر کارکنان این شرکت هرساله از این سفارش مطلع و برآن مسلط هستند، در واقع باید گفت برای اجرای این تقویم نیازی به بریف نیست.
این طراح جوان درباره روند رسیدن به این سبک طراحی در تقویم داروگ گفت:
اگر بخواهم خیلی عمیق به این موضوع بپردازم، باید بگویم احساس تعلق زیادی به معماری، موسیقی، دکوراسیون، نحوه پوشش و به صورت کلی فرهنگ در دهه ۶٠-٧٠ میلادی ( ۴٠-۵٠ شمسی) دارم که باعث شده زندگی و سلیقهی من به سمت و سوی آن دوره از زمان سوق داده شود.
به نظر من آن زمان اوج شکوفایی فرهنگی بوده که تا حد زیادی در جهان و به نسبت کمتری در ایران شاهد آن بودیم. کاش زمان همان جا متوقف میشد.
من عاشق رنگهای مرسوم آن دوره هستم. خاکستریها و رنگهایی که در طول زمان رنگ باختهاند. در نهایت هر کاری میکنم، چه چیدمان منزل شخصیام باشد، چه دیزاین پوستر یا حتی انتخاب یک کفش برای خرید، ناخودآگاه یک نشانی از آن دوره را همراه خود دارد.
البته که رجعت به گذشته و ارزشگذاری درباره دورههای زمانی به خصوص دهه ۶٠ و ٧٠ یک موج جهانی است و من هم بخشی از آن هستم.
جایی میخواندم که انسان پشت به آینده و رو به گذشته به سوی آینده در حرکت است.
و چقدر این جمله درست و ترسناک است.
گل احمر در ادامه گفت:
صادقانه بگویم، من همیشه حسرت گذشتهها را میخورم. اینکه میبینم معماری تهران روز به روز بیشکلتر و بیهویتتر میشود، اینکه بناهای قدیمی سرشار از روح و احساس بودند و شهرسازی غیر اصولی روح و فرهنگ شهر را نابود کرده، اینکه پیادهروها باریکتر و خیابانها پهنتر شدهاند، درحالیکه روزگاری پیادهروها محل وقت گذراندن مردم بوده است.
مردم آن زمان در شهر واقعا زندگی میکردند، اما امروز من در شهر چیزی به اسم زندگی نمیبینم، زندگیها فقط در خانهها در جریان است.
در مورد موسیقی نیز باید بگویم که موسیقی ما به خصوص موسیقی پاپ در دهه ۴٠-۵٠ در اوج شکوفایی بوده و تمام خاطرات تلخ و شیرین ما با موسیقی آن دوران هم آمیخته است. مقایسه کنید با موسیقی به شدت افت کرده این روزها
این دغدغه ها عمیقا و همواره همراه من است، روزی نیست که به آنها فکر نکنم و شاید با این شیوه دیزاین به نحوی دارم آتش ضمیر ناخودآگاه خودم را آبپاشی میکنم و به خودم دلداری میدهم .
در نهایت برای رسیدن به سبک طراحی تقویم داروگ باید بگویم اینها همه تجربیاتی بودند که در طول سالها فعالیت در این زمینه به آنها رسیدم، بعضی از آنها کشفیات شخصی و بعضیها کاملا اتفاقی است، ولی در کل همه آنها ریشه در علاقههای شخصی من دارد.
عکاسی جز جدا ناپدیر سبک کاری من است، معمولا عکسهایی که در طرحهایم استفاده میکنم را خودم عکاسی کرده و آنها را ویرایش میکنم. عاشق عکاسی از پرتره آدمها هستم و علاقه زیادی به دخل و تصرف در عکس ها دارم.
خیلی از عکسهایی که در طراحیهای این تقویم استفاده کردم از آرشیو شخصی عکسهای خودم بوده و در این مجموعه از برخی عکسهای معروف تاریخ عکاسی نیز عمدا استفاده کردهام.
او درباره تکنیکهای به کار رفته در طراحی تقویم داروگ توضیح داد:
اینکه آژانس تبلیغاتی داروگ این بیپروایی را در انتخاب چنین اثری داشته، برای من مسئله مهم و ارزشمندی ست
آزادی عملی از طرف مدیریت فرهیخته مجموعه داروگ «علی رشیدی» عزیزم به من داده شد، قابل احترام و ستودنی ست
روح داروگ اینجاست که در این اثر حضور پیدا می کند.
این طراح خلاق یکی از مزیتهای طراحی تقویم داروگ را نشان دادن زمان و گذری برگذشته و تداعی آن دوران را برای بینده دانست.
گزارشی از : الهه عسگری
1399 © کلیه حقوق برای ایران ادز محفوظ است.
بهناز بهشتی
۰۸ خرداد ۱۳۹۶تقویم بسیار زیباست و علی گل احمر عزیز هم یک آرتیست به تمام معناست