بازیهای رایانهای دیگر تنها برای سرگرمی نیستند؛ آنها به کانون اشتغال برند تبدیل شده و به کمپانیها این امکان را میدهند تا از طریق یک تجربه همهجانبه با مشتریان خود در ارتباط باشند.
ایران ادز- پیشبینی میشود تا پایان سال 2024 صنعت جهانی بازیسازی 187.7 میلیارد دلار درآمدزایی داشته باشد و پتانسیل عظیم خود را به نمایش بگذارد. برای آژانسهای تبلیغاتی فرصت خوبی است تا مخاطب متنوع و طرفدار خود را پیدا کنند.
برخلاف روشهای سنتی تبلیغات، برندها از راه بازیسازی با مشتری خود ارتباطی اصیل دارند. بهترین مثال کنسرت مجازی تراویس اسکات در بازی «Fortnite» بود. 12.3 میلیون بازیکن در این رویداد شرکت کردند. این کنسرت با فروش کالا ترکیب شده بود و حدود 20 میلیون دلار برای تراویس اسکات درآمدزایی کرد.
چنین موفقیتی کمپانیها را ترغیب میکند از استعداد بالقوه بازیها برای برند خود استفاده کنند.
شرکتهای عظیمی چون لویی ویتون نیز از این روش محبوب بهره میبرند. همکاری این کمپانی با «Riot Games» برای طراحی لباس شخصیتهای بازی «League of Legends» مثال خلاقانه ترکیب دنیای لوکس مد با فرهنگ بازی است.
لویی ویتون با این کار مخاطبان گستردهای از دنیای گیمرها را با نگهداشتن پرستیژ خود هدف قرار خواهد داد.
کسانی که در شبکههای اجتماعی یوتیوب، توییچ و تیکتاک برای بازیهای رایانهای تولید محتوا میکنند، تبلیغات همهجانبه را به تدریج در دست کار قرار میدهند.
این اینفلوئنسرها بین برند و طرفداران یک راه ارتباطی مستقیم ایجاد میکنند. مخاطب نیز به آنها و پیشنهاداتشان اطمینان دارند.
در سال 2019 کمپانی ورزشی محبوب آدیداس با ستاره دنیای بازیسازی «Ninja» در طراحی یکی از کفشهایش همکاری کرد. این شراکت ثابت میکند شخصیتهای دیجیتال چه قدر در دنیای واقعی و محصولات واقعی تاثیرگذارند.
براساس تحقیقات انجام شده توسط نیوزو، مرکز تحقیقات بازیسازی جهانی در سال 2023، 43 درصد گیمرها محصولات یا سرویسهایی را خریدند که پلتفرم بازی محبوبشان به آنها پیشنهاد کرده است. خالقان بازیها دلالهای بسیار خوبی بین برند و مشتری هستند.
اگر همکاری مناسبی بین برند و خالقان شکل بگیرد، مشتریهای وفادار و فراوانی نصیبش میشود.
برای آژانسهای تبلیغاتی جذابیت بازیهای رایانهای تنها هائز اهمیت نیست، بلکه نتایج آماری نیز نقش مهمی دارد. تبلیغات درون برنامهای بسیار گیراتر از تبلیغات سنتی آنلاین عمل میکنند. طبق تحقیقات انجام شده این گونه بازاریابی 13 درصد بیشتر از شیوههای دیگر مشتری را جذب خود کرده و مخاطب برای آن وقت میگذارد.
96 درصد شرکتکنندگان در این تحقیقات تبلیغات درون برنامهای را مشاهده کرده و 86 درصد گیمرها معتقدند فضای تبلیغات با فضا و محیط بازی هماهنگی دارد.
اگر قصد دارید مشتری را از طریق دنیای بازی درگیر کنید، باید از روشهای سنتی فراتر رفته و از امکانات منحصربهفردی که محیط بازی ارائه میدهد نهایت استفاده را ببرید.
بر نمایش طبیعی تبلیغات خود در دنیای بازی تمرکز کنید. مهمترین اصل ترکیب تبلیغ با تجربه بازی است آنهم به گونهای که در روند کار خللی ایجاد نکند. چنین تجربهای از طریق بخشهای درون برنامهای، بیلبوردهای مجازی و جایگزینی نامحسوس محصول برای بهبود کیفیت بازی گیمر، به جای برهم زدن تجربه آن است.
خلق کالاهای معتبر چون لباس، اکسسوری و یا حتی یک حیطه مرتبط با برند، بازیکنها را با برند شما و به گونهای مثبت درگیر میکند. برای اینکه تبلیغات شما جز طبیعی از دنیای بازی باشد، باید با خالق آن همکاری کنید. علاوه بر اینها پاداش و پیشنهادهای ویژه ارائه شده از طرف برند ارزش تجربه بازیکن را افزایش داده و ارتباط او با برندتان را عمیقتر میکند.
یکی دیگر از روشهای تبلیغات همهجانبه در دنیای بازیسازی ایجاد رویدادهای معتبر و همکاری با خالقان تولید محتوا برای داشتن مشتری بالقوه است.
رویدادهای مربوط به برند در دنیای بازی موقعیت فوقالعادهای را برای جذب مشتری فراهم میکند. برای ایجاد یک رویداد موفق باید آن را به یادماندنی و جذاب کنید.
با آپدیتهای مهم و بزرگ بازیها آشنا شوید، رویدادهای فصلی و مناسبتهای ویژه را در بازیهای معروف پیدا کنید و آن را با ارزش برند و زمان رویداد خود مطابقت دهید.
بدین صورت ارزش و اعتبار نام برند خود را تا بیشترین حد ممکن افزایش دهید.
خود رویداد نیز باید محتوای منحصربهفردی داشته باشد؛ از کلکسیونهای دیجیتال گرفته تا آواتارها و دستآوردهای درون بازی.
در این صورت به بازیکن حس مهم بودن دست داده و در رویداد شما شرکت میکند.
از طریق تجربههای بازیها، مسابقات و ماموریتهای چندگانه گیمرها را به شرکت در رویدادتان تشویق کنید.
انتخاب اینفلوئنسرهای درست برای همکاری یک کمپین بازیسازی موفق حیاتی است. با شناخت مخاطب خود و خالقان مناسب با اهدافتان کار را شروع کنید. اینفلوئنسرهایی را بیابید که ارزشهایشان با برند شما منطبق باشد و بتواند با جامعه گیمرها به خوبی ارتباط برقرار کند.
ابزارهایی چون شبکههای اجتماعی و یا سرویسهایی که در بازاریابی اینفلوئنسرها تخصص دارند، به شناخت افراد مورد نظر برای تولید محتوا کمک میکنند.
کسانی که تولید محتوا میکنند و با مخاطب خود پیوند قوی دارند و مشتری به آنها اعتماد میکند، مهره باارزشی هستند. چنین افرادی با عشق و علاقه کار خود را انجام داده و در تاروپود جامعه نفوذ دارد.
نحوه پاسخ دادن آنها به نظرات مردم و به تصویر کشیدن محصولات بسیار مهم است. با چنین افرادی همکاری بلند مدت تشکیل دهید. مشتری در طول زمان با محصول شما ارتباط گرفته و به تدریج با ایجاد حس اعتماد به شما اعتبار میدهد.
ارتباط فعال با مشتری
برای ارتباط فعال برندتان با مشتری به جای تمرکز بر فروش منفعل محصول خود، با ایجاد موقعیت و فرصتهای جدید و جالب مخاطب را مسحور خود کنید.
نظرسنجی، چالش و مسابقه راه بیندازید، به گونهای که بازیکن تجربه خود با برند را خلق کرده و با دیگران به اشتراک بگذارد.
علاوه بر این جلسههای پرسش و پاسخ زنده با خالقان تولید محتوا، بازخوردهای واقعی درون برنامهای به مشتری این امکان را میدهد تا به صورت فعال در داستان برند درگیر شود.
برندهایی که از تبلیغات همهجانبه استفاده میکنند به فرصتهای قدرتمندی دست پیدا میکنند. با چنین تبلیغاتی همراه با تجربه بازی، ایجاد رویدادهای معتبر و همکاری با تولیدکنندگان محتوا کمپانیها بینندگان منفعل را به شرکتکنندگانی فعال تبدیل میکنند.
با پیشرفت دنیای بازیسازی کسانی که با چنین استراتژیهایی خود را سریعتر وفق دهند، رابطه عمیقتر و اصیلتری را با مشتری خود تشکیل خواهند داد.
منبع: forbes
دنیای مالی امروزه، سرمایهگذاری و رشد سرمایه به نوعی از دغدغههای اصلی افراد به شمار…
به گزارش ایران ادز، «سارا راد»، همبنیانگذار و مدیر ارشد ارتباطات «ابر دراک» در ارائهای…
شبکههای اجتماعی و پیامرسانها در تار و پود زندگی میلیونها نفر در کشورهای مختلف نقش…
ایده اصلی بازاریابی نسلی، ناشی از شکاف نسلی بود که متولدین دهههای مختلف را از…
اندازه بازار مارتک در ایران امسال با رشد 109 درصدی به 2 هزار و 400…
در اوایل دهه 1990، ایالات متحده با چالشی جدی در زمینه مصرف شیر مواجه بود.…