احسان سلیمانیان، مدیر مارکتینگ شرکت مدریک گفت: «بازی در حال حاضر بزرگترین صنعت سرگرمی از نظر درآمدی است و با سایر صنایع سرگرمی کیلومترها فاصله دارد. حدود نیمی از درآمد جهانی صنعت بازی سهم بازیهای موبایلی است. »
ایران ادز– جامعه کاربران بازی در سراسر جهان روزبهروز در حال افزایش است. صنعتی که گفته میشود میلیونها دلار به اقتصاد کشورها کمک کرده است. بر همین اساس برخی از کشورها در حال برنامهریزی برای کسب جایگاه جهانی در این صنعت هستند. در ایران وضعیت این صنعت چگونه است؟ احسان سلیمانیان، مدیر مارکتینگ شرکت مدریک در گفتگو با «ایرانادز» چالشها و چشمانداز این صنعت در ایران را بررسی میکند.
بازی در حال حاضر بزرگترین صنعت سرگرمی از نظر درآمدی است و با سایر صنایع سرگرمی کیلومترها فاصله دارد. طبق آخرین آمارها بیش از 180 میلیارد دلار درآمد این صنعت است که شامل کنسول، بازیهای موبایلی و… میشود. حدود نیمی از این درآمد هم سهم بازیهای موبایلی است.
بعد از کرونا استقبال از بازی افزایش یافت و بعد از آن مخاطبان به بازی عادت کردند بهویژه به بازیهای موبایلی. در ایران هم کاربران بازی رشد قابل توجهی داشته است.
باید در ابتدا بخشهای مختلف صنعت را به صورت جداگانه بررسی و چالشهای آن را شناسایی کرد. سپس راهکارهای آن را هم ارائه دهیم. برای مثال اگر بخواهیم واردات بازی داشته باشیم با یک سری چالش مواجه هستیم و اگر بخواهیم صادر کنیم چالشهای دیگری پیش روی ماست.
اگرچه درآمد صنعت بازی زیاد است، اما در ایران فاصله زیادی با وضعیت جهانی داریم. در بخش مارکتینگ و جذب مخاطب با چالشهای بسیاری مواجهیم و نمیتوان با کسبوکارها و صنایع دیگر در این موضوع رقابت کرد. زیرا که صنایع دیگر درآمد بالاتر دارند و در کمپینهای تبلیغاتی بزرگتری شرکت کرده و استفاده میکنند. در چنین فضایی، امکان رشد برای صنعت بازی دشوار است. بهتر است که ناشران بیشتر از صنعت گیم حمایت کنند.
فیلترینگ چقدر به جذب و رشد کاربران بازی در ایران آسیب وارد کرده است؟
فیلترینگ گوگلپلی تاثیر منفی در جذب کاربران بازیهای ایرانی دارد. نمیتوان این مارکت را با پلتفرمهای ایرانی به صورت کامل جایگزین کرد. ما با این رویکرد بخشی از مخاطبان خود را از دست دادهایم. به عبارتی، با این فیلترینگ ریزش مخاطب داشتیم و به دنبال آن بخشی از درآمد حاصل از بازی نیز از دست رفته است.
طی سالهای گذشته که در این حوزه فعالیت داشتم، شاهد مهاجرت فعالان این عرصه بودم. مهاجرت در این حوزه با شیب بسیاری زیادی در حال انجام است. همانطور که در ابتدا اشاره کردم، بازار جهانی بازی بسیار بزرگ است و شرکتهای زیادی در این عرصه فعالیت دارند. این شرایط موجب شده که این شرکتها کمبود نیروی انسانی خود را با مهاجران جبران کنند.
به صورت کلی، این صنعت افت و خیز دارد. با وجود چالشهایی که این صنعت در ایران دارد، باز هم فرصتهای جذابی پیش روی ماست. شاید برخیها ندانند یا فکرش را هم نکنند که شرکتهایی داریم که بازی میسازند، نشر میدهند و درآمد هم دارند. اگر چالشهای موجود رفع شود، این صنعت بیشتر رشد میکند و از نظر من ظرفیتهای بسیاری در کشور وجود دارد.
دنیای مالی امروزه، سرمایهگذاری و رشد سرمایه به نوعی از دغدغههای اصلی افراد به شمار…
به گزارش ایران ادز، «سارا راد»، همبنیانگذار و مدیر ارشد ارتباطات «ابر دراک» در ارائهای…
شبکههای اجتماعی و پیامرسانها در تار و پود زندگی میلیونها نفر در کشورهای مختلف نقش…
ایده اصلی بازاریابی نسلی، ناشی از شکاف نسلی بود که متولدین دهههای مختلف را از…
اندازه بازار مارتک در ایران امسال با رشد 109 درصدی به 2 هزار و 400…
در اوایل دهه 1990، ایالات متحده با چالشی جدی در زمینه مصرف شیر مواجه بود.…